Använd din rösträtt rösta i EU-valet

Magnus Åkeborn, ordförande Vänsterpartiet Hässleholm:IMGP6256

Något konkret vi kan göra är att gå och rösta i EU-valet den 25 maj. Vill vi ha ett EU som värnar om alla medborgares lika värde, som strävar efter en rättvisare fördelning och ett jämställt samhälle där alla har en röst och hoppet om ett godare liv!

Eller ska vi tyst se på när finansmarknaden, lobbyister för de multinationella företagen och banker roffar åt sig så mycket man hinner? Enorma summor har gått till att rädda banker och regeringar som spekulerat och fifflat. Dåliga affärer subventioneras och korruptionen frodas.  Viktiga politiska beslut flyttas till Bryssel. Kanske får vi  snart ett nytt frihandelsavtal med USA, som kan innebära att amerikanska företag tex KKR  som äger Carema (nu Vardagas)kan stämma Sverige om vi vill begränsa vinster  inom välfärden.  Vi ser mer o mer tung trafik på vägarna, där vinstjakten ger dumpade löner och orimliga arbetsförhållanden för chaufförer. På byggarbetsplatser råder olika villkor beroende på vem du är anställd av, vilket kan leda till olyckor. Svenska och utländska medarbetare ställs mot varandra.

På företag får anställda sparken och ersätts av bemanningspersonal . Det saknas personal på skolor, inom äldreomsorgen och på sjukhusen. Samtidigt är arbetslösheten skrämmandehög. Besparingar och vinstoptimering blir ett självändamål.

De Bruna partierna växer  i flera länder. Intolerans och främlingsfientlighet  underminerar hela det demokratiska samhället. Vi måste våga säga nej och ta debatten.  Att de grupper i samhället som har det tufft  ställs emot varandra, bidrar att rikta ilska och frustration över orättvisor åt fel håll. Vi måste se vilka som vinner på det här kortsiktiga tänkandet.

Solidaritet , jämlikhet och allas lika värde är nåt att stå upp för. Inom Sverige, EU och i hela världen.