Centersjuka

imagesCAJ70T1U

Centerpartiet är i kris och försöker desperat hitta frågor som kan falla väljarekåren i smaken. Tyvärr verkar man anammat en gammal taktik som går ut på att när allt går en emot så riktar man blicken mot en yttre tänkt fiende, en taktik som genom århundraden nytjats av kungar och andra despoter. Då var ofta åtgärden att starta krig för att flytta problemen så långt ifrån sin egen bakgård och på så sett hitta en gemensam fiende på andra sidan gärdsgården, historien talar för sig själv.

Tidigare har centern försökt ta tillbaka miljöfrågorna från Miljöpartiet utan att egentligen ha en trovärdig politik i dessa frågor och med ett resultat att man fått lämna den arenan med svansen mellan benen. Nu handlat det om välfärdsfrågorna och en ny motståndare Vänsterpartiet. Nu försöker man misstänkliggöra Vänsterpartiets politik som förespråkar att de skattemedel vi lägger på välfärden också oavkortat ska gå in i den verksamheten. Där menar centern att de också bör räcka till att berika en hop riskkapitalister på Kajmanöarna och då med ett diffust argumenten att ju mer pengar man kan tjäna på sin verksamhet ju bättre och effektivare blir den! Vi får väl se vem  står starkast i den striden.

Varför inte lyda de moderna mediastrategerna om förespråkar att man ska lyfta fram sina egna hjärtefrågor och spetsa argumenten för dessa och inte lägga kraft på att kritisera andras. Problemet är nog att Centerpartiet har distanserat sig så långt från sina egna hjärtefrågor att man nog får svårt att hitta tillbaka till sina förlorade väljaregrupper.