”Midvinternatten är lång och kall, endast tomten är vaken”. Något i den stilen skrev Viktor Rydberg i sin kända dikt.

SkamDessvärre hade han fel, det finns ett stort antal människor i vår värld som varken har någonstans att bo, sova eller har mat för dagen. Varför är det så? Varför blir folk uteliggare? Är alla uteliggare missbrukare? Gör vi för lite för att hjälpa dem? Eller får de helt enkelt skylla sig själva? Ja, de finns många olika åsikter om hemlösa och deras situation.

Oavsett av vilket som skäl till att man har blivit hemlös så är det inte värdigt ett civiliserat samhälle att man inte ska ha tak över huvudet. I vår kommun finns förvisso ett natthärbärge där möjligheten finns att få en sovplats nattetid men dygnet har 24 timmar och temperaturen gör att det inte går att vistas ute någon längre tid.

För snart två år sedan lovade den sittande majoriteten i kommunen att ordna någon form av ”värmestuga” till hemlösa, men fortfarande finns inga andra möjligheter för dessa utsatta människor än att tillfälligt värma sig på stationen, kulturhuset eller dylikt. Ett av den sittande regeringens mål var att alla ska vara garanterade tak över huvudet och erbjudas fortsatta samordnade insatser utifrån de personliga behoven

Vänsterpartiet frågar än en gång i kommande KF vad tänker kommunledningen göra åt situationen.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.