Inte mycket till svar

På måndagen (24/9) tog kommunfullmäktige i Hässleholm upp Per-Åke Purk och Vänsterpartiets fråga om huruvida den styrande femklövern nu var beredda att öppna ett ”Nattis” i kommunen. (Se tidigare inlägg: Nattöppet dagis en självklarhet för Vänsterpartiet)

Något klart och tydligt svar blev det emellertid inte. Vi är inte negativa, men vill inget lova. Frågan måste först utredas, inte minst då det gäller de kostnader som skulle uppstå, menar Johan Berglund (M) ordförande i Barn och utbildningsnämnden.

Inte mycket till svar, säger Per-Åke Purk. Följer man någorlunda samhällsutvecklingen så vet man att det moderna samhället aldrig stannar. Dygnet runt, året om arbetar människor med att leverera den välfärd och service som de flesta av oss tar för givet. Självklart måste dessa människor kunna planera sin vardag som alla andra, därför är ”Nattis” både viktigt och nödvändigt. Det är tråkigt att den styrande femklövern inte inser detta.

Det är klart att kostnader måste utredas, men jag tycker nog att man haft tämligen lång tid på sig i denna fråga, anser Per-Åke Purk. Nu är det ju också så att regeringen avsatt 108 miljoner till de kommuner som vill satsa på ”Nattis”. Det välkomnas av oss i Vänsterpartiet och jag har svårt att förstå varför inte Hässleholms kommun gör vad de kan för att ta del av dessa. Det är inte fel att ta på sig både livrem och hängslen, men det borde man kanske även ha tänkt på när man skrev på orimliga hyresavtal.

Se artikel i Norra Skåne