Medlemsmöte den 8/5 Kl.18.00 med besök av Leif Börje-Frid .

!8.00. Vi diskuterar och informerar om det  nya förslaget om kommunen ska ha en gemensam så kallad kostorganisation i stället för som i dag ha matlagningen uppdelad på barn- och utbildningsförvaltningen och omsorgdsförvaltningen. Utredningen handlar i stora drag om att slå sammans köken och lägga dessa i ett kommunalt bolag. Vad tycker vi om detta? Vi presenterar förslagen och diskuterar vilken inriktning vi vill ha.

19.00. Besök av Leif Börje-Frid. ”Frihet Jämlikhet Broderskap eller Frihet Jämlikhet Syskonskap” De politiska partierna borde redan 1921 insett att det inte fanns en valmanskår som röstade utan en väljarkår. Det finns massor med sådana exempel på ord som vi kan och bör ändra. I Island finns en språknämnd för att bevara isländskan. Här i landet borde vi ha en språknämnd som förnyar och inspirerar till att skapa ett genusneutralt språk.                                                                              Språket bör spegla förändringen annars blir det ungefär som en snickare som snickrar byrå efter byrå utan att skärpa sina verktyg.

Leif Börje Frid, frilansjournalist, skrivcoach och ibland bokutgivare samtalar om hur vi kan använda språket i en samhällsförändring som inte ger ökad jämlikhet men minskad ojämlikhet.

Vi Välkomnar  alla medlemmar och sympatisörer till en intressant och tankeväckande medlemsmöte i partilokalen på Mellankullagatan 8, nedgång gaveln mot Västerskolan.

Alla är välkomna till våra arrangemangen så sprid gärna till de som kan tänkas vara intresserade.

Föreläsningen är ett samarrangemang med ABF  Skåne Nordost