En unken stank – Insändare av Per-Åke Purk

På tidningen Norra Skånes ledarsida den 8 november skriver Lars J Eriksson att ”spioneri överraskar inte” (se länk nedan). Han syftar på USA:s spioneri på svenska medborgare och så långt kan man väl hålla med att spioneri har alltid förekommit. Det som däremot överraskar är Lars J Erikssons fortsatta resonemang där han tycker det är helt OK med denna verksamhet. Om Lars J Eriksson inte uppfattat det så anses spioneri som ett av de allvarligaste brott man kan begå och i de flesta länder är spioneri på främmande makt belagt med dödsstraff och oavsett vad man tycker om straffskalan så måste man inse brottets allvar. Det kan innebära att landets invånare riskerar att utsättas för både dödshot och andra trakasserier samt att det kan få oroande konsekvenser för det drabbade landets suveränitet och kan man inte få ha en fristad i sitt eget land då omkullkastar det alla humanitära lagar som vi så ivrigt försvarar i vårt land.

Att brottet anses vara allvarligt delas av de flesta människor, om man nu har en någorlunda nykter rättsuppfattning, men dessvärre inte av Norra Skånes ledarskribent Lars J Eriksson som i och för sig gjort sig känd som en stor USA kramare. Lars J Eriksson gör gällande att det är väl knappast något att höja ögonbrynen för att UAS bedriver spioneri i Sverige, det gör ju alla länder mer eller mindre, för övrigt kan det ses som hjälp till Sverige att USA bedriver spioneri på svenska medborgare. Dessutom tycks Lars J Eriksson mena att USA måste få ha den rätten att försvara sina världsomspännande intressen.

Man må ha vilken uppfattning man vill, vi lever i ett demokratiskt land, men att indirekt på en tidnings ledarsida uppmana till brott och mena att vissa har rätt att sätta sig över svensk lagstiftning lämnar en unken stank från svunna dagar då svenska myndigheter lät herr Hitler transportera trupper genom svenskt territorium. Då handlade det också om att ha världsomspännande intressen.

Per Åke Purk, gruppledare Vänsterpartiet Hässleholm.

(PS! Ledaren har försvunnit från Norra Skåne efter att vi har skickat in en insädare, man kan ju undra varför, DS!)

Här finns ledaren