Renovera Qpoolen nu!

Per-Åke Purk – Insändare till lokalpressen

Att renovera och på sikt bygga till simhallsdelen av Qpoolen är det absolut bästa alternativet anser vi i Vänsterpartiet. Skall man tolka Björklunds (FV) resonemang den 2/9 i Norra Skåne, så är det främsta skälet till hans ställningstagande för ett nybygge på Österås att man slipper stänga Qpoolen så att inte S 71:s verksamhet blir lidande. Om en renovering görs på rätt sätt behöver det inte ta mer än några månader och dessutom kan det göras under sommarmånaderna, så där faller Björklunds främsta argument mot en renovering. Det handlar nog snarare om att Folkets Väl måste rätta in sig i alliansens led.

En renovering handlar i första hand om en upprustning och åtgärdande av de brister som finns idag, samtidigt kan man även göra badet roligare och mer barnvänligt för en ringa kostnad. Undersökning som gjorts av stommen visar inga större brister, så inget talar mot att simhallen kan stå i ytterligare 40 år till. Gör man dessutom renoveringen på ett klokt sätt, går det säkert att bygga till nya delar (utomhusdel, äventyrsbassäng, mm.) vid ett senare tillfälle när det ekonomiska utrymmet finns.

Att idag satsa på ett dyrt nybygge på Österås för ca 170 miljoner, rivnings och ombyggnadskostnader för nuvarande Qpoolen då ej medräknade, är ekonomiskt vansinne. Det kommer att ge kommunen ett årligt driftunderskott på hela 19 miljoner kronor i en tid när upplåningen redan är kraftigt ansträngd och innebära att andra viktiga satsningar i kommunen som kan behövas de närmaste åren kommer att vara ekonomiskt omöjliga.

En första renovering av Qpoolen till en kostnad av 30 miljoner, som V och S föreslagit i sin gemensamma budget, ger kommuninvånarna ett fräscht och i flera delar nytt badhus och upprustningen kan beräknas ha lika lång livslängd som ett nybyggt badhus. Dessutom kan avgifterna hållas på en rimlig nivå så alla har möjlighet att besöka badhuset oavsett inkomst, vilket nog inte blir fallet vid ett nybygge på Österås som Alliansen föreslagit.

(Per-Åke Purk är gruppledare för Vänsterpartiet Hässleholm i kommunfullmäktige).