Insändare till lokalpressen

Svar angående vindkraftsutbyggnad

Det har i flera insändare avkrävts de olika partiernas inställning till vindkraftsutbyggnad i vår kommun.

För Vänsterpartiets del vill vi deklarera att vi inte är emot vindkraft, tvärtom ser vi det nödvändigt för att komma bort ifrån kärnkraften och fossilbränsleberoendet, men vi vill starkt betona att vindkraftutbyggnaden ska ske i samförstånd med lokala intressen och får inte komma i konflikt med natur- och kulturintressen.

Den som följt debatten och varit uppmärksam vet att Vänsterpartiet var ett av de få partier som i fullmäktige den 26/10-09 röstade helt emot etablering av vindkraft i andra områden än de nu fyra utpekade som nämnts i översiktsplanen. Andra partier förutan V och Mp röstade för en lösare formulering som innebär att möjligheterna ska finnas.

När etableringen blev aktuell i Algustorp ställde jag en fråga i fullmäktige till kommunalrådet Urban Widmark om det nu var aktuellt med att bygga vindkraftverk utanför de fyra utpekade områdena. Svaret var visserligen nekande, men som sagt planen ger möjligheter till detta idag.

Vänsterpartiet kommer även framöver att rösta emot etablering av nya vindkraftparker utanför de nu utpekade områdena.

Per-Åke Purk