”Bojkotta Israel”

Återigen har staten israel besudlat sin händer i sina försök att förinta Palestina.

Övergrepp, folkmord, brott mot internationell lag, listan kan göras oändlig. När tar det internationella tålamodet slut. Kommer återigen USA att rycka ut som medlare och för att ta sin beskyddare lite lätt i örat och säga ”aja baja, så gör man inte”. Nu borde det var dags att alla länder genomföra den bojkott mot staten Israel som skulle vara genomförd för många år sen. Gaza är väldens största koncentrationsläger. En och en halv miljon människor är sammanträngda i världens mest överbefolkade stadsbebyggelse, i ett gytter av betonglådor som staplar sig på varandra som utdragna skrin mot himlen, med knappt en armslängds luft mellan sig. Trängseln är ofattbar. De allra flesta är flyktingar eller barn till flyktingar. De, eller deras förfäder, kom till denna lilla sandbank längs Medelhavets östra strand – stor som en fjärdedel av Öland – eftersom de fördrivits under det krig som skapade staten Israel. De fick inte stanna kvar i sina hem därför att de var palestinier: inte judar.
Det var det enda kriteriet

Det som pågår idag i Gaza, det är en form av tortyr. Det man nu gör, är att plåga människor. Plåga ett folk för att förödmjuka dem, tvingar dem till underkastelse under maktspråk. Hur länge skall dessa mördare får hålla på tills omvärlden och FN säger basta, nu är det nog?

Från Vänsterpartiet kräver vi nu att de fängslade släpps omedelbart.

Att blockaden mot Gaza hävs.

Att Sverige avbryter all handel och kulturellt utbytte med Israel och aktivt verkar för att EU och FN gör likaså.

Att en FN-tribunal upprättas för att ställa de ansvariga till svars.