Efter hårda yttre påtryckningar får Vänsterpartiet rätt om de ensamkommande flyktingbarnen.

Det må vara hur som helst men vi får gratulera kommunledningen till ett klokt beslut. Risken att hamna på svarta listan över de kommunerna som vägrar att ta emot ensamkommande flyktingbarn var nu, när den mest rasistiska av svenska kommuner Vellinge gjort helt om, tydligen alltför stor.

Politik är möjligheternas konst sägs det och vi kan konstatera att det som var helt omöjligt i våras att hitta vistelse för de ensamkommande flyktingbarnen i kommunen, trots Vänsterpartiet och Miljöpartiets vädjan, ser det nu ut att vara möjligt. Nu är det visserligen bara på utredningsstadiet, så kanske vår enkla fråga som är inlämnad till novembermötet ändå har sitt berättigande, frågan till urban Widmark lyder:

”För snart ett år sen tog vi här i Fullmäktige ett beslut att inte teckna nytt avtal om mottagande av ensamkommande flyktingbarn trots protester från bl. a Vänsterpartiet. Situationen för dessa barn har inte blivet bättre och nästkommande år beräknas ytterligare 1000 barn behöva tas emot ute i kommunerna för att ges en humanare vistelse under tiden deras fall utreds. Allt fler kommuner har insett behovet och vänt sig till immigrationsverket för diskuterar hur de på bästa sätt kan hjälpa till.

Tänker du ta initiativ till att upp diskussioner med immigrationsverket för att eventuellt teckna ett nytt avtal eller kommer Hässleholms kommun även i fortsättningen tillhöra den allt mindre skara kommuner som vägrar att öppna upp och att ta sitt ansvar för dessa hårt drabbade barn.”

Frågan har nu delvis fått ett svar, låt oss också hoppas att utredningen inte hamnar i ”Alliansens” långbänk som allt annat tendera att göra som inte passar in i borgarnas privatiseringsideologi.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.