Låt inte kommunerna förvärra krisen!

För varje lärare, vårdbiträde eller bibliotekarie som sägs upp i välfärden riskerar krisen att förvärras. Varje person som sägs upp börjar kosta staten pengar i t ex a-kassa och uteblivna skatteinkomster. Lokala företag över hela landet märker också snabbt av att folk tappar jobbet och därmed köpkraften.
Det är också därför land efter land har mött krisen med tydliga krispaket. Sverige har däremot gjort väldigt lite: inga större byggsatsningar, och inget klart besked om välfärden. Resultatet syns i att Sveriges arbetslöshet har ökat betydligt mer än i andra EU-länder.

De pengar regeringen skjutit till i höstbudgeten räcker förhoppningsvis för att stoppa en del av varselprocesserna i kommuner och landsting, men det är ett högst tillfälligt tillskott. Kommunerna Sverige över behöver få veta att de har uppbackning i åtminstone de närmaste 2-3 åren. Alternativet ser vi på alla de skolor och sjukhus där människor just nu förlorar jobbet.

Perspektivet behöver vändas: vi behöver se till att starta nya byggprojekt och höja ambitioner i välfärden just nu när arbetslösheten är hög. Det finns mycket arbetsuppgifter som behöver utföras – allt från elevvård till bostadsbyggande. I många fall handlar det om att bygga en starkare ekonomi för framtiden: att höja kvaliteten i skolan, att bygga ut järnvägen, att förebygga sociala problem.

Därför vill vi i Vänsterpartiet vara så tydliga det bara går: vi prioriterar direkta arbeten framför skattesänkningar. Istället regeringens nya jobbskatteavdrag, som kostar 10 miljarder kronor, vill vi att de pengarna används till att anställa 20 000 personer i välfärden. För Hässleholms kommun skulle det betyda 76 nya tjänster. För staten är det ett mycket tryggare sätt att använda pengarna: större delen av dem kommer tillbaka till statskassan direkt i form av kommunalskatt, arbetsgivaravgifter och att färre behöver a-kassa.

Vi vill återinföra förmögenhetsskatten, och använda de inkomsterna till att sätta byggsektorn i arbete med bostäder och järnvägar. Det är klassisk keynesiansk politik, som gjort sitt återtåg över hela västvärlden – utom i Sverige. Det kommer ta många år innan krisen är över, och det vore ett resursslöseri att låta byggarbetare stå overksamma. Vi har en stor omställningsprocess framför oss om vi ska undvika klimatkatastroferna, och krisen kan fungera som ett tillfälle att kickstarta den.

Krisen slår mot ekonomin i Sverige hur vi än gör. Däremot kan vi välja hur vi vill att den ska hanteras. Regeringen väljer att fortsätta med skattesänkningar. Vänsterpartiets linje är att det är bättre att börja ta tillbaka de senaste årens skattesänkningar, och använda de inkomsterna till att sätta fler produktiva arbeten. Välfärds- och byggjobben är avgörande, för att ta oss ur krisen och för att bygga en stark ekonomi på sikt.  /PåP

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.