Skattesänkning till varje pris

Allianspartierna är överens om att sänka inkomstskatten med tio miljarder kronor nästa år med lånade pengar. Det motsvarar ungefär 250 kronor i månaden i sänkt skatt för den som har ett arbete. Samtidigt förblöder Sveriges kommuner, välfärden slås i stycken, nedskärningarna inom skola och omsorg slår alla tidigare rekord. Arbetslösheten närmar sig tvåsiffriga belopp och utanförskapet ökar lavinartat,
Enligt allianspartierna är detta det bästa sättet att få igång Sverige, tvärtemot Konjunkturinstitutet (KI) prognos som pekar på att en skattesänkning inte är den mest effektiva åtgärden för att minska arbetslösheten
Det är en djupt olycklig prioritering Allianspartierna gör . Konjunkturinstitutet räknar med att även med regeringens satsning på kommunerna så försvinner 30 000 jobb inom denna sektorn till 2011. Det är precis 10 miljarder kronor, så allt tal om jobbsatsning är bara en illusion, skattesänkningar går före jobb och välfärd. Då är satsningar på kommunerna betydligt mer effektivt. Det är pengar som behövs till skola, vård och omsorg tycker vänstern. Vänsterpartiet säjer även stopp för ytterligare nedskärningarna i äldrevården!
Alliansen i vår kommun tycker det går utmärkt att friställa 30 stycken till när det redan saknas 80 stycken anställda. Är tiden mogen för en ny ättestupa vid Ale Stenar, på den tiden tog man också ett gemensamt beslut, det lutar åt att samma beslut närmar sig för Alliansen.Men detta är arbetslinjen i ett nötskal, bry sig inte om de som inte arbetar, för de behövs inte, framförallt inte de äldre som ju högst osannolikt kommer att börja jobba igen.