Svindlande affärer

Så är det gjort. den borgliga majoriteten har sålt kommunens fastighetsflaggskepp inom äldreboendet, Ekegården och Kaptensgården. I en märklig affär överlåter kommunen de båda fastigheterna till Joakim Olléns företag Kunskapsporten för det bokförda värdet utan att överhuvudtaget värdera de båda fastigheterna på den öppna marknaden. Dessutom köper man en attraktiv central tomt ”Ringcentralen” som omedelbart lämnas över till Joakim Olléns företag. Frågan man kan ställa om detta inte är ett fall för gynnande av enskild part och varför ska kommunen för dyra pengar börja hyra de lokaler som man äger dessutom avhända sig möjligheten att påverka planeringen av en mycket strategisk central tomt.

Kunskapsporten AB är ett företag som valsat både nu och tidigare i märkliga affärer, dess ägare Joakim Ollén fick gå från posten som ordförande i Malmö kommunstyrelse och blev bortröstad som ordförande för Malmömoderaterna . Därefter startade han ett exportföretag och övertalade AMS att betala lönerna för personalen. Trots gratis arbetskraft gick företaget omkull. Handelskammaren i Malmö anställde sedan Ollén för att bättra på handeln mellan Danmark och Sverige. Detta misslyckades och Ollén var arbetslös med ett avgångsvederlag på 35.000 i månaden från Malmö kommun.

Via sina politiska kontakter blev Ollén generaldirektör på Lantmäteriet som han lämnade av okänd anledning. Därefter blev han VD för Akademiska Hus, där blev han sparkad av dess styrelse med omedelbar verkan för att gå vidare i sin nya roll som VD för Kunskapsporten AB som i sin tur existerar som flera bolag.

I Kristinehamn har en förundersökning begärs angående nyttjanderättsavtal mellan Kristinehamns kommun och Kunskapsporten Kristinehamn. Det är företrädare  för Miljöpartiet och Sjukvårdspartiet som vill ha en förundersökning mot de politiker i Kristinehamn som har undertecknat avtalet mellan kommun och bolaget Kunskapsporten. I skrivelsen begär de också att åklagare ska utreda om någon form av bestickning eller muta kan ha förekommit i samband med att nyttjanderättsavtalet undertecknades.

Är fastighetsaffärena bra förHässleholms kommun eller för fastighetsbolaget Kunskapsporten?