Befria Gaza – Bojkotta Israel

Israel är på väg att förvandla Gaza från världens största fångläger till världens största gravfält. Omvärlden har en plikt och ett ansvar att på de tydligaste sätt fördöma Israel och att agera för att försvara Gazas befolkning, säger Lars Ohly partiledare för Vänsterpartiet. Carl Bildt måste nu sluta mumla på sin blogg och tydligt markera mot Israels markoffensiv. Att det tjeckiska ordförandeskapet kallar markoffensiven för ”defensiv” skämmer ut hela unionen. Med vilken trovärdighet kommer Sverige och EU kunna tala om fred och folkrätt om man inte står upp för Gazas befolkning nu?

Vänsterpartiet uppmanar alla vänner av fred och folkrätt att delta i de omfattande protesterna mot Israels offensiv mot Gaza och att bojkotta israeliska produkter tills den dag de israeliska trupperna dragit sig tillbaka och blockade mot Gaza hävts.

-Det är djupt upprörande att EU förhandlar med Israel om ett fördjupat samarbete, i synnerhet inom försvars- och säkerhetspolitiken samtidigt som Israels armé gör sig skyldig till allt grövre övergrepp på Gaza. Lika provocerande är det att svenska skattepengar går in i d en israeliska krigsindustrin genom Sveriges vapenimport från Israel säger Hans Linde, utrikespolitisk talesman för Vänsterpartiet. Det borde vara en självklarhet att Sverige bryter sitt militära samarbete med Israel och att EU upphäver sitt förmånliga handelsavtal med landet.

– Israel måste omedelbart dra tillbaka sina trupper från Gaza-remsan, upphöra med sin beskjutning och häva blockaden så att land-, luft och sjövägar kan öppnas.

– Sverige bör på tydligaste möjliga sätt fördöma Israels folkrättsbrott, bryta isoleringen av Hamas och inleda dialog med regeringen i Gaza, samt omedelbart upphöra med allt militärt samarbete med Israel och avsluta sin vapenimport från landet.

– Sverige, Sveriges kulturliv och den svenska idrottsrörelsen bör inför en kulturell- & idrottslig bojkott mot Israel, t.ex. agera för att Israel stängs av från det pågående VM-kvalet i fotboll och Eurovision Song Contest. (Man kan t.ex. uppmana sina lokala fotbollsklubbar etc att inte spela mot israeliska lag).

– Sverige bör i EU agera för att det nuvarande förmånliga handelsavtalet sägs upp, att de pågående förhandlingarna om ett fördjupat samarbete mellan EU och Israel om säkerhets- och försvarspolitik avbryts och att unionen isolering av Hamas hävs.

– Sverige bör i FN agera för internationell trupp under FN-mandat för att övervaka en framtida vapenstillestånd/vapenvila.

– Alla vänner av fred och folkrätt bör protestera mot Israels grova övergrepp, bojkotta israeliska varor och uppmana sina lokala handlare att ta bort israeliska varor