Manifestation mot rasism och våld

På årsdagen av kristallnatten genomförs årligen manifestationer, till minne av nazismens offer, runt om i landet

I Hässleholms kommun har vi sedan ett antal år genomfört manifestation på kvällen. Så är det tänkt även i år. Det ar vår förhoppning att så många som möjligt har tid för att visa att i Hässleholms kommun tar vi avstånd från våld, rasism och mobbing. Vi vill att Hässleholm ska vara en mötesplats som präglas av förändring och utveckling, genom öppenhet gentemot omvärlden och nyfikenhet på det nya.

Samling sker i Kulturhusets foajé kl. 16.45. Lena och Anders Wallentheim inleder med en kort betraktelse. Vi går därefter gemensamt, med tanda facklor till kyrkan. För den som så önskar finns möjlighet att avsluta manifestationen i kyrkan med musik från barnkören. Var och en lämnar kyrkan då den så finner lämpligt.

Alla ska kunna kanna sig välkomna att delta. Mötet är helt opolitiskt liksom fritt från religiösa bindningar. Därför ska partisymboler, partipolitiska yttrande eller liknande inte finnas i samband med arrangemanget.