Det är dags för en riktig tandvårdsförsäkring!

Vänsterpartiet anser att det är en skam att det är så dyrt att sköta sina tänder så att tänderna återigen har blivit ett klassmärke.

Sverige hade byggt upp ett välfärdssamhälle som var ett föredöme för massvis av människor i andra länder. Steg för steg har välfärdsbygget raserats och bland annat tandvårdsförsäkringen har undeminerats så att i princip ingeting finns kvar av den . Idag när Sverige är rikare än någonsin finns stora grupper i samhället som inte har råd att sköta sina tänder. För femtio år sedan var tändernas status ett klassmärke nu är vi där igen.

Det krävs en riktig reform

I det läget har den borgliga regeringen lagt ett förslag om en tandvårdsreform som inte kommer att innebära någom större lättnad för de flesta som måste uppsöka tandvården. Vänsterpartiets motförslag skulle däremot göra en skillnad. Kostnader över 900 kr ersätts i olika utsträckning. De dyraste behandlingarna ersätts mest.

Tänderna en del av kroppen

Detta förslag från vänsterpartiet är bara ett delmål mot en riktig tandvårdsförsäkring. Det är absurt att det finns ett synsätt som innebär att tänderna inte är en del av kroppen. självklart ska tänderna ingå i den allmänna sjukförsäkringen. precis som öron, eller ögon, näsa eller hals gör det och det finns pengar till en sådan reform.

Skillnader på höger och vänsterpolitik

Den borgöliga regeringen prioriterar – skattesänkningar och andra stöd till dem som som redan lever i överflöd. Vänsterpartiet vill ha en helt annan fördelningpolitik som gör att alla i Sverige oberoende om man är man eller kvinna, invandrare, har funktionshinder, är arbetslös, studerande eller lågavlönad inte ska behöva tänka på om om man har råd att bli sjuk eller gå till tandläkaren. Det måste bli slut på en politik som leder till ännu större klyftor.