Kent Persson:

Vänsterpartiets riksdagsledamot Kent Persson och socialdemokraten Thomas Östros skriver på Aftonbladets debattsida att utförsäljningen av statliga företag hotar välfärden.
– Företagen är välskötta och har blivit allt större tillgångar för svenska folket, skriver Persson och Östros.

Förra veckan skrev fyra borgerliga politiker att utförsäljningarna av statliga företag kommer att ge mer pengar till äldreomsorg och psykiatri.

– Det är ett mycket märkligt resonemang. När företagen säljs ut är det rimligen också slut på utdelningarna till statskassan och en hög kontinuerlig avkastning har bytts mot en engångssumma, skriver Persson och Östros.

Vänsterpartiet och socialdemokraterna anser att regeringen rear ut de statliga företagen. Det går mycket snabbt och regeringen har inte ens tagit sig tid att reda ut vilka konsekvenser utförsäljningarna kan få för statskassan, för det fasta telenätet, bredbandsutbyggnaden eller konkurrensen på bolånemarknaden.

– Detta är ett mycket ansvarslöst sätt att hantera stora gemensamma tillgångar och det är inte därför inte konstigt att Riksrevisionen också dömt ut regeringens utförsäljningsförslag som grundlagsvidrigt, skriver Persson och Östros.